vrijdag 15 maart 2013

Paaseieren en nostalgie.

 
 
Pasen, op Kerst na het mooiste feest van het jaar.
Afgelopen maandag hebben we eieren versierd, in beetje in brocante stijl.
Met dochter, schoondochter en een kennisje heel gezellig en thuis nog maar even verder gegaan.
 
 

 



 

 
Styropor eieren heb ik eerst met toiletpapier of met een heel mooi servet beplakt en laten drogen.
Toen in heel erg verdunde decorfin gedoopt en weer laten drogen.
Verder versiert met bandjes, kantjes, knoopjes e.d.
 

 


 
 

 
Doosje, ook maandag  gemaakt.
 
 


 
Nog even wat nostalgie.
Toen ik nog klein was kregen we met pasen een paosbuul, zo als dat in het Drents heet.
In het Nederlands zal het wel zo iets als een paasbuil heten.
Daar kwam onderin eerst een sinaasappel, dan twee gekookte en geverfde eieren, kleine eitjes met van die stipjes die nog al eens door de gaatjes kropen. De ouderen zullen dat nog weten.
Verder walnoten en hazelnoten en nog een roze suikerei.
Die zie je ook niet meer. Die was ook mierzoet.
Daar kreeg je ook maar een van op beide paasdagen de andere dingen werden 's middags weer aangevuld.
Een paar kleintjes  heb ik gehaakt, zoals oponderstaande foto's.
 
 

 



Fijn weekend en tot de vogende blog.


 





 

3 opmerkingen:

  1. Leuk nostalgisch stukje over een paasbuul, die kennen we hier in het westen niet. De eieren onder de stolpen zijn wonderschoon.
    Fijn weekend,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, al die versierde eieren met mooie nostalgische plaatjes. Gezellig om zo met een paar vrouwen samen te knutselen. Dat werkt altijd heel inspirerend.
    De Paosbuul ken ik ook nog. Ik heb er een patroon van op mijn blog staan!
    Wat een mooie narcissen heb je op de vaas staan.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Pasem en ook de lentetijd lenen zich bij uitstek voor mooie
    decoraties met eieren. Mooie eieren hebben jullie gemaakt en ik wil
    geloven dat het erg gezellig was om dat samen te doen.
    Ja en de poasbuul heb ik ook gehad in mijn jeugd,wat een leuk idee
    om een paar kleine exemplaren als decoratie te maken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen