zaterdag 24 december 2011

Drentse dingen 2



Morgen is het kerst maar vandaag alvast Joskoeken gebakken voor oud en nieuw. 
Er is denk ik geen goed Nederlands woord voor maar Nieuwjaarskoeken zal ongeveer de vertaling zijn.
In Groningen maken ze ook zo iets maar dan heten ze Spekdikken daar komt ook iets van vlees in.







         Joskoeken recept.

Wat heb je nodig voor die heerlijke koeken. Het zelfde ijzer als van de Knieperdies ook Drents.

250 gr stroop
500 gr suiker 
 50 gr Anijs poeder
3 theelepels kaneel
2 vanille suiker 
250 gr roggebloem [bakker]
400 gr tarwebloem
3 eieren
anderhalve dl.zonnebloem olie
kom van twee en halve liter inhoud.
7 dl.kokend water.

                    
   Beslag maken.

500 gr suiker, 250 gr stroop in de kom doen en oplossen in 7 dl kokend water.
 50 gr Anijs, 3 theelepels kaneel en 2 vanille suiker er bij doen en roeren tot en geen klontjes meer in drijven.
De oplossing bijna koud laten worden.
Dan 3 eieren voorzichtig door mixen.
Roggebloem er bij doen langzaam mixen dan de tarwebloem net zo.
Nog even snel mixen tot alle klontjes verdwenen zijn.
Olie er door mixen en klaar is het dan bakken stand 2 niet te bruin.
Joskoeken moeten taai zijn zet ze dus open in een kelder of een vochtige theedoek er over.
Wie ze liever knapperig heeft dan   gewoon in een dichte bus.


  Bakken ruikt heerlijk naar Anijs

  
   Smullen maar!


                    Iedereen een fijne kerstdagen gewenst en een goed 2012.               








3 opmerkingen:

  1. Hoi Pa en Ma,
    Dat zier er al weer lekker uit, daar kan de familie emmers vol van op! Jullie ook fijne Kerstdagen gewenst en tot ziens op tweede Kerstdag.
    Groeten,
    Paul, Hannie en Duncan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk al die traditionele recepten.
    Ik moet zeggen dat ik joskoeken minder goed ken dan de knieperties, maar ze zien er heerlijk uit!
    Ook een prachtige foto van vogeltje trouwens, mooi zo met die rijp, laar de vorst maar eens komen zou ik zeggen, dan smaken die joskoeken vast ook nog lekkerder...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    Van Joskoeken had ik nog nooit gehoord. *bloos* en ik kom oorspronkelijk uit Musselkanaal. Spekdikken bakten mijn ouders vroeger idd, maar deze 'joskoeken' lijken meer op kniepertjes dan op spekdikken moet ik zeggen. (behalve de taaiheid en een aantal ingrediënten. Dus eigenlijk gewoon heel iets anders, hahahah. Nu woon ik in Oud-Beijerland met mijn man en we hadden hier gekeken naar een ijzer om kniepertjes te maken. Die zijn hier gewoon niet verkrijgbaar! :( Nu heb ik die van mijn ouders gekregen.
    Mooie blog trouwens met supermooie natuurfoto's. Dag...

    BeantwoordenVerwijderen