maandag 9 april 2012

Een nest materialen bol.


Vorig voorjaar had ik een bol gemaakt voor de vogels met allerlei nest materiaal en daar is veel gebruik van gemaakt, dus heb ik het nu weer opnieuw opgevuld met allerlei dingen.  Het zijn weer twee hangingbaskets  aan elkaar, gevuld met mos.
Mos wordt al veel gebruikt vooral door het Winterkoninkje dus dat is altijd goed.
Verder heb ik van onze dochter van atelier Tintangel mooie gekleurde wol gekregen (de Mezen zij gek op kleurtjes) en Sisal touw uit elkaar geplozen nog wat veertjes alles achter het draad van de hangingbasket drukken en de vogels zijn weer blij. Het hing nog geen tien minuten of de eerste Mees was al aan het trekken.



Neem kleine mandjes anders wordt het wel een hele grote bol.
Hang het op een plaats dat je van uit huis de vogels kunt zien.

Verder nog een paar foto's van uit de tuin, er komt steeds meer in Bloei.


Een heel mooi bolgewas is Erythronium Pagode in het Nederlands de Hondstand, dat komt om dat de bol op een hoektand van een hond lijkt.


Epimedium  of de Elfenbloem zo als ze hier genoemd worden, geeft in de zomer ook nog prachtig blad dat tot in de winter mooi blijft als het niet te hard vriest.



De vaste Judaspenning  Lunaria Rediviva  bloeit wel drie keer achter elkaar en wordt een steeds grotere bos in de zomer.

Dat is het voor deze keer de Paasdagen zijn bijna voorbij dus morgen maar weer de tuin in er is nog veel te doen. Groetjes. 




3 opmerkingen:

  1. Mooi zo'n bol met nestmateriaal! Ziet er ook nog eens heel decoratief uit.
    En vaste Judaspenning: nooit geweten dat die ook bestaat. Prachtige plant om te zien.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vaste judaspenning ken ik ook niet. Van de andere twee kende ik de naam maar wist niet hoe het er uit zag. Zijn het ook vaste planten? Dan ga ik er naar op zoek. Hopelijk is het morgen een beetje droog.
    Wel fijn voor het tuinwerk.
    Bedankt voor de mooie foto's. Groeten, Thea R.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga voor de bollen: de materiaalbol had ik vorig jaar ook al eens
    bewonderd, het is echt een heel leuk idee en volgens mij een prachtig gezicht
    als de vogels er materiaal uittrekken.
    Maar ook de bloeiende bol, de Hondstand vind ik prachtig, wat een mooie vorm en
    lekker opvallend geel in het voorjaar.
    Mooie tips weer in dit blogje.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen